Åk 5

Idrott och hälsa, åk 5

Vecka


Lektionspass                                                                              

20


Tisdag: Simundervisning på badhuset

Fredag: Friidrott

21

Tisdag: Orientering

Fredag: Allemansrätten/friluftsliv

22



Tisdag: Orientering

Fredag: Ultimate/fotboll

23

Tisdag: Planeras senare

Fredag: Skolavslutning


ed reservation för eventuella förändringa
Med reservation för eventuella förändringar



Lokala kunskapskrav för åk 5 på Torpgärdsskolan (utifrån LGR 11)

  • Eleven ska kunna delta i de olika lekarna, spelen och idrotterna på lektionerna och kunna följa regler, samarbeta och visa hänsyn till sina klasskamrater.
  • Eleven ska exempelvis kunna sätta samman två motoriska grundformer, till exempel springa och hoppa, med flyt mellan rörelserna. 
  • Eleven ska förstå spelidén i de vanligast förekommande idrotterna, till exempel fotboll eller badminton, samt till viss del samt kunna variera och anpassa sina rörelser i dessa.
  • Eleven kan delta aktivt i lekar, danser och rörelseprogram till musik och kan då variera och anpassa sina rörelser till olika sorters takt och rytm, både enskilt och tillsammans med andra.
  • Eleven ska kunna simma 100 meter i magläge, samt 25 meter i ryggläge.
  • Eleven ska känna till begreppen konditions- och styrketräning, samt kunna ge exempel på vilken sorts träning de själva har utfört under lektionen.
  • Eleven ska kunna via korta muntliga eller skriftliga reflektioner kunna beskriva hur det kändes i kroppen under dagens lektion.
  • Eleven ska ha kunskaper om kartans olika färger och de vanligaste karttecknen.
  • Eleven ska kunna passa kartan så att den stämmer med verkligheten i olika orienteringsövningar.
  • Eleven ska kunna orientera sig i närområdet med viss säkerhet med hjälp av skolkartan.
  • Eleven ska kunna delta på lektioner i olika natur- och utemiljöer under olika årstider, exempelvis skridskor och längdskidor.
  • Eleven ska känna till allemansrättens grunder och kunna följa dem vid vistelse i naturen.
  • Eleven ska ha grundläggande kunskaper om hur man bör klä sig vid olika årstider och väderlekar.
  • Eleven ska ha kunskaper om issäkerhet, och visat sina teoretiska kunskaper genom ett skriftligt prov.
  • Eleven ska praktiskt ha provat på att använda sig av isdubbar och räddningslina.